Fülöp szigetek

A halál másik arca: furcsa és különleges temetkezési szokások a nagyvilágból

2025.06.12. / Érdekesség

Nemrég zajlott le a nemzetközi temetkezési szövetség, a FIAT-IFTA 54. éves közgyűlése Japánban, ahol magyar delegáció is képviseltette magát. A nemzetközi találkozó kapcsán azt vizsgáltuk meg, milyen furcsa, meglepő temetkezési szokásokkal találkozhatunk világszerte.

A halálhoz való viszonyunk több mint biológiai kérdés – a kultúra, hitvilág, történelmi múlt, sőt, a földrajzi adottságok is nagyban alakítják azt. Egyes közösségek a halált az élet természetes folytatásaként élik meg, míg mások félelemmel és távolságtartással közelítenek hozzá. E szokások emlékeztetnek bennünket arra, hogy a gyász lehet vidám, színes, különös vagy akár ijesztő is – de mindenképpen emberi. Míg a nyugati világ gyakran egységes, minimalista temetkezési kultúrát követ, a világ más részein számos közösség tartja életben ősi, különleges, néha meghökkentő hagyományait. Ezek a szokások nem csupán rítusok, hanem az adott közösség világlátásának mély lenyomatai – s mint ilyenek, méltók arra, hogy megismerjük őket.

Miközben a legtöbb nyugati országban a temetés szertartásos, csendes és méltóságteljes alkalom, a világ más tájain a halál egészen másféle értelmezést nyer. Egyes kultúrák ünnepléssel búcsúznak az elhunyttól, mások hónapokkal vagy évekkel később újratemetik, vagy éppen szó szerint a levegőbe engedik őket. Egy biztos: az, ahogy a különböző közösségek a halálhoz viszonyulnak, rengeteget elárul arról, hogyan gondolkodnak az életről.

Mexikó: Halottak Napja – az élet és a halál közös ünnepe a Dia de los Muertos

A mexikói Halottak Napja (Día de los Muertos) november 1–2-án zajlik, és gyökerei az ősi azték hagyományokban keresendők. A halottakat ilyenkor nemcsak megidézik, hanem szó szerint hazavárják őket: színes oltárokat készítenek nekik étellel, itallal, személyes tárgyakkal, hogy kedves vendégként térjenek haza. A családok kilátogatnak a temetőkbe, pikniket rendeznek a sírok körül, zenélnek, énekelnek. Ez az ünnep emlékeztet arra, hogy a halál nem az élet ellentéte, hanem annak szerves része.

Japán „csepphamvasztás” és digitális emlékezés

A modern temetkezés keleti példája Japán, ahol - a helyhiány és a növekvő temetkezési költségek miatt - egyre népszerűbb az úgynevezett „csepphamvasztás”, amely során az elhunyt hamvait apró gyöngyökké préselik. Ezek a gyöngyök különféle ékszerekbe kerülnek, amit a családtagok viselhetnek. Emellett megjelentek az „okos sírok”: QR-kódokkal ellátott sírkövek, amelyek a látogatókat egy digitális emléklapra irányítják, ahol fotók, videók és üzenetek őrzik az elhunyt emlékét.

USA – kreatív végső nyughelyek és űrtemetés: emlékek a világűrben és golflabdákban

Az Egyesült Államokban a temetkezési ipar – mint oly sok minden más – erősen individualizálódott. Lehetőség van például arra, hogy az elhunyt hamvait egy golflabdába vagy akár tűzijátékba „csomagolják”. Az egyik legextrémebb forma az űrtemetés, amikor kis kapszulában a világűrbe juttatják az elhunyt hamvait. Az első ilyen emlékezetes alkalom Gene Roddenberry, a Star Trek alkotójának temetése volt, akinek hamvait 1997-ben juttatták Föld körüli pályára. Azóta egyre többen választják ezt a lehetőséget, a jelentős költségek ellenére is.

Ausztrália: Dua temetés, a föld és lélek kettőssége

Az ausztrál őslakos közösségekben a temetés két lépcsős folyamat. Először a testet eltemetik vagy elhamvasztják, majd hónapokkal, akár évekkel később megtartják a második ceremóniát, amely során a lélek felszabadítását ünneplik. Ez a gyakorlat mély spirituális jelentőséggel bír, hiszen a holtak lelkei továbbra is hatással vannak az élőkre. A földdel való kapcsolat, a természet ciklusainak tisztelete áthatja ezt a hagyományt.

A halál nem a vég – újratalálkozás Madagaszkáron, a „csontok tánca”

A madagaszkári Merina nép körében a halál nem zár le egy életet, sokkal inkább átmenet egy másik létformába. A családtagok rendszeresen – általában hét évente – exhumálják halottaikat, új ruhát adnak rájuk, majd táncolnak velük, miközben zenészek szólnak a háttérben. A „famadihana” ceremónia lényege nem csupán a tiszteletadás: ez a családi kötelék megerősítésének is eszköze. A halottakkal való érintkezés során a még élők gyakran tanácsot kérnek, panaszkodnak, vagy csak megosztják életük nagy eseményeit.

Ghánai „design” koporsók

A ghánai Ga nép körében a temetés nem a gyász ideje, hanem az élet ünnepe. Itt a koporsó a legfőbb üzenetközvetítő: legyen szó halászról, aki csónak alakú koporsóban nyugszik, vagy üzletemberről, akinek koporsója egy arany Rolexet formáz – mindegyik utal az elhunyt életére, hivatására, szenvedélyére. Ezek a kézzel faragott, színes, olykor humoros alkotások művészi rangot kaptak. Egy-egy darab akár hetekig készül, és egyre gyakrabban szerepelnek nemzetközi kiállításokon is.

Égbe emelkedő holttestek – Tibet égő szertartásai

A Himalája lankáin Tibetben, ahol a föld sziklás és fagyos, a hagyományos temetkezés gyakorlati okokból is nehéz. A buddhista világkép szerint a test pusztán porhüvely, amelynek nincs jelentősége a halál után. Így született meg az égtemetés rituáléja. A testet egy kijelölt helyre viszik, ahol szakértő vallási vezetők feldarabolják azt, majd kiteszik a keselyűk elé. A madarak - az égi hírnökök szerepét betöltve - magukkal viszik a lelket az égbe. Ez a szertartás egyszerre praktikus és spirituális: az önfeláldozás és a körforgás szimbóluma.

Indonézia, ahol a halott együtt él a családdal

A dél-szulavézi Toraja nép felfogása szerint a halál nem egy pillanat, hanem hosszú folyamat. Amikor valaki elhalálozik, nem temetik el azonnal. Az elhunyt testét formalinnal tartósítják, ruhába öltöztetik, és az otthonukban tartják akár évekig is, míg a család összegyűjti a temetéshez szükséges összeget. A temetés – amely inkább hasonlít egy falusi fesztiválra – több napos, állatáldozattal, tánccal és lakomával kísért esemény. De a rituálék itt nem érnek véget: minden év augusztusában újabb szertartás következik, amikor a holtakat ismét kihozzák, megtisztítják, újraöltöztetik és lefotózzák velük a családtagokat.

A Fülöp-szigeteki „lebegő” koporsók

A Luzon szigetén található Sagada településen több száz éves hagyomány szerint a halottakat nem eltemetik, hanem koporsóban a sziklák oldalára rögzítik – olykor egészen magasra. A cél: közelebb kerülni a mennyországhoz. A hiedelem szerint a magasabb helyre helyezett koporsókban lévők lelke könnyebben talál utat a túlvilágra. A felfüggesztett koporsók nem csupán spirituális jelentőségűek, hanem a természet erőivel is kevésbé kerülnek közvetlen kapcsolatba, így hosszabb ideig megőrzik érintetlen formájukat.

© 2024. OTEl - Minden jog fenntartva.