Hogyan tartsuk meg és motiváljuk dolgozóinkat a temetkezési szakmában?

2025.04.04.
Riport

Palkovics Katalin, a MATESZSZ elnöke a Magyar Temetkezés karácsony előtt megjelent kiadványában a temetkezési szakma munkaerőpiaci kihívásiról, lehetőségeiről írt. A nyomtatott kiadványban megjelent írást most az online felületünkön is közreadjuk.

2023-ban a magyarországi cégek közel háromnegyede (73%-a) nehezen talált megfelelő képzettséggel bíró dolgozókat az üres álláshelyeik betöltésére, miközben ez a ráta öt évvel ezelőtt még „csak” 51% volt. A temetkezési szakmával összefüggő munkaerőpiaci helyzet igazán komoly kérdéseket vet fel, és a rájuk adott válaszok égetően fontossá váltak, főleg a fizikai munkavállalók tekintetében.

A szakmánkban dolgozó kegyeleti munkatársak megtartása óriási kihívást jelent, különösen az érzelmi és fizikai megterhelés miatt. Az alábbiakban olyan megközelítéseket vázolok, melyek segíthetnek abban, hogy a dolgozók elkötelezettek maradjanak, és hosszú távon is elégedettek legyenek a munkakörülményeikkel. Tisztában vagyok vele – hiszen magam is munkaadó vagyok –, hogy az említett munkakörökben foglalkoztatott társadalmi réteg elsősorban anyagi javakkal ösztönözhető, ám egy kutatás szerint 2023-ban a munkavállalók 83,6%-a úgy gondolta, hogy az elismerés hiánya az, ami miatt munkahelyet vált, illetve erre vezethető vissza, hogy motiválatlanná válik.

Az elismerés és az értékeltség érzése az egyik alapvető emberi szükségletünk születésünktől fogva. A szakmánkban leginkább olyan, érzelmileg traumatizált, szerettét frissen elvesztett hozzátartozóval találkozunk, akinek a legkisebb gondja az, hogy megköszönje a kollégáink munkáját. Ezért azt gondolom, hogy nekünk, a kegyeleti szektorban dolgozó munkaadóknak a feladata ennek a hiánynak a pótlása, hiszen nem könnyű nap mint nap elhunytakkal foglalkozni. Munkám során nagyon sok emberrel találkozom és beszélek, a kegyeleti kommunikációt tanítom is, így megtapasztaltam, hogy bizonyos helyzetekben a helyes és asszertív kommunikáció szinte „fegyverként” használható és minden helyzetben segít.

Miért tartom fontosnak, hogy vezetőként elismerjük az alkalmazottakat?

Amikor a munkavállalók javadalmazása kerül szóba, a munkáltatók elsősorban az anyagi juttatásokat helyezik előtérbe, a célzott kutatások azonban azt mutatják, hogy bár a pénzügyi jutalmak pozitívan befolyásolják a teljesítménynövelő magatartást, és bizonyos mértékig kielégítik a dolgozókat, az elkötelezett munkavállalók számára legalább ennyire fontos az elismerés ahhoz, hogy kellően motiváltnak és megbecsültnek érezzék magukat. Úgy vélem, hogy csupán az anyagi juttatások révén nehéz egy igazságos rendszert kialakítani, ez inkább bér- és belső feszültséghez vezet.

Az általunk adott elismerés elsődleges célja, hogy a munkavállalók megértsék azt, hogy munkájukat értékelik és megbecsülik. Ez erősítheti az összetartozás érzését, javíthatja a morált, fokozhatja a lojalitást, valamint növelheti a munkavállalók megtartásának arányát a temetkezési szektorban. Míg az anyagi jutalmaknak általában gátat szab az erre fordítható keretösszeg, addig néhány bíztató szó nem kerül semmibe, a haszna viszont – ugyan nehezen mérhetően – magas.

A Magyar Temetkezési Szolgáltatók Országos Szakegyesületének elnökeként fontosnak tartom, hogy mi, a többi társegyesület (OTEI, MTFE, MATEK, Krematóriumok Szövetsége) elnökével együttesen, ezt egy magasabb szinten képviseljük és a társadalmi szemléletformálás szintjén valósítsuk meg. Ennek ékes példája az öt országos szervezet által közösen indított kampánysorozat. Célunk, hogy nyitott és érzékeny tájékoztatással növeljük a kegyeleti szakmánk presztízsét és a benne dolgozó munkatársak elismerését.

Mint a kegyeleti szakma egyik választott képviselője elhivatott vagyok abban, hogy kiemeljem a személyes kommunikációban és a médiában egyaránt, hogy a temetkezési szakemberek nem csupán "temetést végeznek", hanem segítenek az embereknek életük egyik legnehezebb időszakában. Megmutatni azt, hogy a szakma nem csak munka, hanem közösségi és társadalmi szerepvállalás is, amely a gyász és a veszteség kezelésében segít másoknak. A fiatalok temetkezési szakma iránti érdeklődésének felkeltése és munkavállalóként történő bevonzása különleges kihívást jelent, mivel a szakma kevéssé vonzó a fiatalabb generáció számára az érzelmi terhek és a társadalmi sztereotípiák miatt.

A kellő odafigyelés és az innovatív megoldások alkalmazása lehetnek olyan eszközök, melyeket a megfelelő kommunikációval kiegészítve segíthetjük azt, hogy a fiatalok is megjelenjenek a kegyeleti munkaerőpiacon. Ilyen eszközök lehetnek például a szakma humánus oldalának hangsúlyozása, inspiráló történetek megosztása fiatal, szakmában dolgozó kollégákkal, a kihívások és előnyök transzparens bemutatása, szakmai képzések tartása, közösségi platformokon való hangsúlyosabb részvétel, nyílt napok szervezése temetkezési cégeknél. Kiemelhetjük továbbá, ami szintén vonzó lehet, hogy milyen modern eszközökkel és technológiákkal dolgozunk (például digitális emlékezés vagy egy virtuális megemlékezés). Ne feledjük a fenntarthatóságot sem, hangsúlyozható, hogy számtalan biológiailag lebomló kellékkel dolgozunk, és talán az egyik legfontosabb azt erősítenünk bennük, hogy a szakmánk hosszú távon tud stabil és kiszámítható munkavégzést biztosítani. Bízom benne, hogy ezekkel a lépésekkel a temetkezési szakma vonzóbbá válik egy új generáció számára is, amely érzékenyen és modern szemlélettel tudja majd támogatni ezt a fontos hivatást.

Szerző: PALKOVICS Katalin, a Magyar Temetkezési Szolgáltatók Országos Szakegyesületének (MATESZSZ) elnöke

© 2024. OTEl - Minden jog fenntartva.